Stop din eksamensangst

Har du brug for at slippe din eksamensangst? Præsterer du, som så mange andre, ikke helt optimalt til eksamen eller i andre pressede situationer? Eller er du en af de få som topper til eksamen og opnår højere karakterer til eksamen end i dagligdagen? 

Lider du af eksamensangst?

Eksamensangst – er ikke kun, når klappen går ned! Det er også, når din nervøsitet “bare” får dig til at præstere mindre godt i pressede situationer.

Faktisk er det helt normalt at have en smule eksamensangst – men ikke optimalt! 

Langt de fleste mennesker præsterer ikke deres bedste til eksamen eller i andre pressede situationer. Det skyldes, at de er nervøs og har kroppen fyldt med uro. Der er mange grader og former af eksamensangst. Lige fra den spæde uro, som kan kontrolleres. Til klappen, der går ned og man intet kan huske. Eksamensangst er ikke optimalt og sidstnævnte eksempel er decideret meget ubehageligt. Oplever man én gang at klappen går ned, risikerer man desværre lettere, at det sker igen. Alene fordi man går og bekymrer sig om, at det kan ske igen. Det øger spændingen i kroppen og fokus på en mulig gentagelse af situationen. Det er angsten for eksamensangsten, som desværre kan kickstarte selve eksamensangsten.

Den gode nyhed er, at det er muligt at gøre noget ved din eksamensangst!

Hvordan forbereder du dig til din eksamenspræstation?

Hvert år bruger tusindvis af studerende uger/måneder på at læse op til deres eksamener – mens ganske få bruger tid på at forberede sig til selve eksamenssituationen. Det er en skam! For mens de studerende kan deres stof til fingerspidserne, så spiller nerverne desværre ofte mange et puds. Den viden som var dybt indlejret i hjernerne lige op til eksamen, glemmes eller bliver svære tilgængelig, når presset fra eksamen træder ind. Hermed bliver præstationen ikke optimal og slet ikke i forhold til alle de timer, der er brugt på forberedelse!

Jeg taler af erfaring! Som ung dyrkede jeg atletik på topplan. Jeg brugte ca. 15 timer om ugen på tekniktræning og hård fysisk træning – mens den mentale del af konkurrencesituationen ikke blev værdiget et blik. Gennem mange år satte det sit præg på min konkurrencepræstationer. Det kostede vigtige centimeter i såvel højde- som længdespring, hver gang jeg konkurrerede. Heldet var, at jeg blev præsenteret for det mentale arbejde på en landsholdssamling. Ved lille indsats inden og i konkurrencesituationen forbedrede jeg min præstation betydeligt. Faktisk var den erkendelse grunden til, at jeg begyndte at læse til psykolog.

Hvilke værktøjer bruger du til din eksamensangst?

Ved at forberede dig på eksamenssituationen og arbejde med din evne til at være i situationen, kan du sætte dit potentiale fri! Og det tager ikke mange timer!

Hvad skyldes eksamensangst?

Eksamensangst kan bl.a. skyldes frygten for:

  • At fejle
  • At præstere dårligt
  • Ikke at leve op til egne eller andres forventninger
  • At blive udskilt og alene
  • At blive til grin
  • At blive kritiseret
  • At rødme
  • Konsekvenserne af en dårlig præstation
Mens eksamensangst kan skyldes mange ting, så er der en ting, der er sikkert. Der er gode grunde til at mennesker er nervøse og angste. Grundene har alle sit afsæt i en forhistorie. Disse kan være tidligere eksamenssituationer, som er gået galt eller er forbundet med stort ubehag. Der kan dog også være tale om mange mindre situationer, hvor personen har oplevet ikke at kunne leve op til egne eller andres forventninger. Nogle af os er ligefrem nærmest født med en oplevelse af at skulle præstere livet igennem. Alt sammen øger det indre pres i en eksamensagtig situation.

Den gode nyhed er, at det er forholdsvis enkelt at forløse tidligere tiders ubehaget og spændinger i hovedet og i kroppen. Bliver man kun rolig i tankerne, vil uro i kroppen hurtigt kunne genaktivere eksamensangsten i selve situationen. Derfor er det så vigtigt at finde en psykolog/terapeut, der både kan forløse uro i kroppen og tanker. Når det sker vil eksamensangsten reduceres betydeligt eller helt forsvinde. 

Eksamenssituationen findes over alt

Der er eksamenssituationer over alt. De typiske eksempler er selvfølgelig eksamen i folkeskoler, på gymnasielle – og diverse vidergående uddannelser. Men faktisk stopper præstationspresset ikke ved udgangen af vores sidste eksamen. Det fortsætter livet igennem til jobsamtaler og andre vigtige livs- og arbejdspræstationer. Så uanset alder og stadie i livet kan din eksamensangst spænde ben for dig.

Så det er aldrig for sent at gøre noget ved din eksamensangst!

Konsekvenserne af præstationsangst & eksamensangst

Niveauet af  eksamensangst kan være forskelligt. Lige fra lidt nervøsitet i vigtige situationer, som ikke gør det store. Til at konsekvenserne af Eksamensangst kan være store.

Lige før og under præstationen kan ekstrem ubehag forekomme. Måske bliver dit liv ligefrem invalideret af uro og frygt uger til måneder før en vigtig præstation. Man sover dårligere, som så igen forværrer hukommelse, overblikket og følelserne sidder mere uden på tøjet. Det bliver således let en ond cirkel.

Mennesker med megen eksamensangst/præstationsangst vælger endvidere ofte nogle aspekter fra i deres liv. En meget faglig dygtig pige valgte f.eks. en universitetsuddannelse fra, da eksamenspresset var uoverskuelig. Andre undgår jobs eller situationer, hvor de skal præsentere, selvom de er de bedste til jobbet. Andre får ikke deres drømmejob, ganske enkelt fordi de ikke formår at sælge sig selv til jobsamtalen 🙁

Gør noget ved din eksamensangst, før den gør noget ved dig!

Er det muligt at komme af med eksamensangst eller bare nervøsitet ved præsentationer?

Behandling af eksamensangst og nervøsitet er helt klart mulig. Ofte er behandlingsforløbet oven i købet korte og resultaterne forbløffende, når tankefeltterapi bruges.

Som skrevet tidligere forløses  ubehaget og spændingerne fra tidligere oplevelser forholdsvis enkelt i krop og tanker. Når det sker, vil eksamensangsten reduceres betydeligt. De fleste oplever effekt efter første behandling. Er angsten udpræget, kan det være nødvendigt med et par behandlinger for at nå helt tilbunds.

Behandling af eksamensangst med garanteret effekt

– Ingen effekt  → ingen betaling!

Jeg er så sikker på, at min behandling af eksamensangst virker, at jeg garanterer effekt.  Mærker du ikke effekten allerede ved første behandlingen, så er samtalen gratis! Så test mine evner allerede i dag. Du har intet at miste…. andet end din eksamensangst 🙂

Eksamensangst

Så er du rolig til til eksamen?

Præsterer du optimalt i pressede situationer?

Eller gør angst, nervøsitet eller uro dig til en dårligere udgave af dig?

Er du klar til at sætte dit potentiale fri og præstere optimalt?

Få din eksamensangst behandlet allerede i dag!

Har du spørgsmål til eksamensangst eller ønsker du at teste mine evner ift. effektiv behandling, så kontakt mig på tlf. 6070 9505 eller mette@setfree.dk.

Ønsker du at blive ringet op, så udfyld kontaktformularen til højre, og jeg konktakter dig hurtigst muligt. 

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked